Afschaffen ‘spitslijn 241’: foutje…?!

Even wennen… Sinds 8 december jl. heeft Qbuzz de verantwoordelijkheid voor het stad- en streekvervoer in de regio Utrecht voor een periode van zeker tien jaar. De onderneming, een onderdeel van NS Groep, is de opvolger van streekvervoerder Connexxion en het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht (GVU). Meer dan de helft van de bussen waarmee Qbuzz in Midden-Nederland rijdt is nieuw. Dat levert het bedrijf veel positieve reacties op. ‘Schoon en stil’, zo typeren veel reizigers de voertuigen. Al met al waait er een frisse wind!

Zijn er alleen maar voordelen? Nee…  Enkele busreizigers hebben me hierover benaderd want er blijkt een nadeel te zijn voor de busreizigers uit Wijk bij Duurstede. Wat is het geval? Vanuit Wijk bij Duurstede rijdt al jarenlang de lijndienst 41 naar Utrecht. In mijn ‘schooltijd’ heb ik ook zo’n vier jaar van deze ‘bus’ gebruik gemaakt. Deze bus reed dwars door Bunnik naar Utrecht Centraal. Vanaf 1997 reed in de spits ook lijndienst 241. Deze stopte naast alle haltes in Wijk bij Duurstede ook bij enkele andere haltes op de route. Langs de A12 en via station Bunnik reed deze bus naar Utrecht. Al met al duurde een rit met de spitslijn 241 7 minuten korter dan met de lijn 41.

Nu sinds 8 december Qbuzz verantwoordelijk is voor het streekvervoer rijdt de ‘snelbus’ 241 niet meer. Als compensatie is de ‘langzamere bus’ 41 vaker gaan rijden en heeft de ritten van de lijndienst 241 overgenomen. Een busreiziger vertelde me dat ook ‘een buschauffeur’ het betreurt dat de lijndienst 241, die zeer rendabel was, niet meer rijdt. Dit betekent voor veel busreizigers uit Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek 15 minuten extra reistijd per dag en meer dan een uur per week. Het is geen ‘drama’ en er zijn ergere dingen, maar het stimuleert in elk geval niet om het openbaar vervoer te nemen. Daarnaast is het vreemd dat aan de ‘klanten’ niets is gevraagd. Het opheffen van de lijndienst is abrupt en zonder opgaaf van reden gebeurd en de slogan ‘Klant is koning’ is wellicht even vergeten… Diverse busreizigers geven aan om maar weer in de auto te stappen! Hopelijk komt het niet zover en kan de snelle lijn 241 weer worden ingevoerd. Hoogwaardig openbaar vervoer is nodig om de mensen van de auto in de bus/trein te krijgen. Dit wordt toch gestimuleerd? De stap van Qbuzz is daarom niet logisch… Hopelijk kan dit ‘foutje’ worden rechtgezet! De PCG heeft inmiddels aan het college gevraagd of ze zich hiervoor willen inzetten.

 

Hans Marchal/fractievoorzitter PCG

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *