Leerlingen Werkschuit werken aan de toekomst

FB-1867 | by fotografenditiswijkIn aanloop naar de de Markt van de Toekomst op 16 april is er een wedstrijd uitgeschreven voor basischoolleerlingen om mee te denken over twee onderwerpen. Hoe ziet de school van de toekomst er uit? En hoe ziet het vervoer er uit anno 2030?

Groep 7 Werkschuit

De leerlingen van groep 7 van de Werkschuit zijn elke week een klein uurtje bezig om deze vraag van de gemeente uit te werken in een maquette en de bijbehorende beschrijving van het idee. Voorafgaand aan het echte knutselwerk is er in de lessen aardrijkskunde en natuurkunde aandacht besteed aan de toekomstige energieproblemen en de huidige oplossingen. Als voorbeeld werd het hergebruik van de uitwerpselen van de koe gebruikt om de energie (die in de gassen zit) te hergebruiken voor energielevering aan huishoudens. Dit vond men een minder smakelijk onderwerp maar de gedachten waren geprikkeld en de leerlingen zijn op zoek gegaan naar duurzame energievormen. Welke materialen lenen zich hier het beste voor is de centrale vraag en via de materiaalkeuze kwamen ze weer op andere ideeën.

Wethouder Hans Marchal kwam vanmorgen ook een kijkje nemen en vroeg alle leerlingen naar hun ontwerp. Aangeland bij Rick en Koen met de RK Jetpack, genaamd de RK allesreiniger, werd hem verteld dat met dit systeem op windenergie de files omzeild kunnen worden. Rik legt uit: “de grote luchtballonen geven de nodige lift en via een uitgekiend systeem wordt dezelfde lucht gebruikt om de jetpack aan te drijven in plaats van stroomgebruik.” Neerstorten is niet aan de orde volgens de ontwerpers omdat je steeds kleine stukjes over de files heenvliegt en via de zuiging in de rietjes het geheel weer wordt aangevuld. Verwachte productie is in 2030.

School van de toekomst

Rick en Koen hebben wel een idee over de school van de toekomst. “Waarschijnlijk een robot met het uiterlijk van een leraar en een geprogrammeerde stem die uitleg geeft. Leerlingen volgen dan via 3D brillen thuis onderwijs, vervoer- en energievraagstuk is daarmee opgelost.” Koen vult aan dat onderwijs wel een stuk minder leuk wordt.

Unieke concepten

Op zijn ronde door de klas kwam Marchal unieke concepten tegen, zoals een auto die aangedreven wordt door het gas uit priklimonade, een mobiel in de vorm van een loungeroom die zijn energie haalt uit zonnepanelen op het dak en, als de zon niet schijnt, een vernuftig systeem heeft om het regenwater om te zetten in energie.

Tentoonstelling

Alle werkstukken worden op 16 april in de Grote Kerk tentoongesteld. Op deze dag worden ook de prijzen uitgereikt na beoordeling door een deskundige driekoppige jury. Meer foto’s van vanmorgen staan in het fotoarchief van ditiswijk.nl.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *